Stimuleer! Subsidieer!

De verkoopcijfers van nieuwe wagens in Europa voor 2020 zijn bekend. Uiteraard heeft CORONA er ook daar serieus ingehakt. Maar op het gebied van elektrisch rijden heeft de opwaartse trend zich duidelijk doorgezet. Alleen, voor België/Vlaanderen wil het elektrisch rijden toch niet echt doorbreken. We zijn zo een beetje het kneusje van (West-)Europa. En daar is maar één factor verantwoordelijk voor: het beleid! En beleid start met een visie.

👆 Als we vergelijken met onze buurlanden bengelt België ergens achteraan. In Nederland was 21% van de verkochte auto’s in 2020 een BEV, Battery electric vehicle, dus een volledig elektrische auto. In België was dat amper 3%. Amper beter dan Italië en Spanje dus. 🤔 Is dat onze ambitie?

Afgaand op het regeerakkoord, met uittreksel hieronder, spat de ambitie er bij de Vlaamse regering sowieso niet van af. Maar aan dit tempo van jaarlijkse stijging gaan ze hun eigen bescheiden/onbestaande ambitie amper halen. Men wil in 2030 dat 50% van de verkochte wagens emissievrij is. In 2020 was dat (weliswaar voor België, dus niet enkel Vlaanderen) dus 3%, in 2019 was dat 2%. In Nederland gaan ze dat cijfer van 50% waarschijnlijk al in 2024 halen.

Uittreksel Vlaams Regeerakkoord over “groene” mobiliteit

En dat terwijl België alle troeven in handen heeft om wél koploper te worden in het peloton van emissieloos/stil/geurloos rijden (ik heb het bewust niet over CO2, maar ook daar zijn er voordelen)

  • Wij zijn een volk van autoliefhebbers, met een eigen “autosalon” en waarbij de “nieuwe auto” nog een “tour de famille” maakt om getoond te worden. Waar mensen worden gefeliciteerd met hun aankoop en men niet raar kijkt wanneer de buurman 2 uur bezig is met het wassen van zijn bolide.
  • Wij zijn een volk van autobouwers met verschillende fabrieken (Volvo en Audi) die de omslag naar elektrisch hebben gemaakt en verschillende toeleveranciers waarvoor de elektrische (en dus ook elektronische) auto een opportuniteit voor groei is.
  • Wij zijn een volk met een baksteen in de maag. Bijna 70% is eigenaar van zijn/haar eigen woning. Met dus volle bevoegdheid om elektrische aanpassingen te doen, mocht dit nodig zijn om de elektrische auto te kunnen voeden.
  • Vaak met voldoende plaats om een elektrische auto op de eigen oprit te stallen, dankzij de lintbebouwing, verkavelingswoede en vier-gevel-manie.
  • We zijn een volk met daken vol zonnepanelen, met onvermijdelijke overproductie op bepaalde dagen. Een deel(tje) van de oplossing kunnen BEV’s zijn. In een toekomstig smart grid kunnen oa. grote batterijpakketten op wielen (BEV’s dus) een belangrijke rol spelen.

Elektrificatie op schema?

in 2020 was 11% van de verkochte auto’s in België elektrisch aangedreven, dat is ook het gemiddelde voor heel Europa. Dus België mooi in de buik van het peloton?

De overheid zou zich dus nog op de borst kunnen kloppen: “ 👍 elektrificatie is op schema”.

Alleen geeft dat cijfer een heel verkeerd beeld. Van alle verkochte auto’s waren er 15.000 pure BEV en 31.000 PHEV’s. PHEV’s zijn dan “Plug in Hybride Electric Vehicle”. Dus een stekker én een verbrandingsmotor.

Er werden in 🇧🇪 in 2020 15.000 pure elektrische auto’s verkocht. Weliswaar een mooie stijging van 69%. Maar het Europees gemiddelde is wel 117%, en onze buurlanden halen vlot een stijging van 150% of meer. (Uitgezonderd Nederland maar dat heeft dan te maken met het feit dat ze de laatste jaren al zo hard zijn gestegen dat ze op een plateau zijn beland.).

Gezien PHEV’s ook worden geteld als elektrische aangedreven voertuigen worden ze dus ook meegeteld in de cijfers. Voor elke BEV worden er in 🇧🇪 twee PHEV’s verkocht. Tegenover 2019 is dat voor de PHEV’s een stijging met 250%. Dus deze stijgen bijna 4 keer zo hard. En dat terwijl er voor een PHEV geen enkele garantie is dat deze na verkoop nog elektrisch zal rijden. Studies wijzen ook uit dat het opgegeven verbruik en bijhorende emissies véél hoger zijn dan de fabrikanten opgeven. In realiteit wordt er dus vaak een lege batterij meegesleurd als extra gewicht zonder dat die effectief (vaak) gebruikt wordt. PHEV staat dus beter voor PHony Electric Vehicle.

Waarom worden er in België dan zoveel PHEV’s verkocht? Met zou dit ook een FEV kunnen noemen: Een Fiscaal Efficiënt Voertuig. Vooral voor bedrijfsvoertuigen en leasewagens loont het om een PHEV aan de schaffen. De duurdere aankoopprijs wordt gecompenseerd met fiscale aftrekbaarheid die tegen de 100% aanschuurt. Dus men kan in België een dikke BMW X5, Jaguar F-PACE, Land Rover Evoque,…. kopen met een batterij en een stekker en die dan voor 96% aftrekken. Dit wordt door de constructeur ook zo in de markt gezet. Terwijl een zuivere elektrische auto (Mercedes EQC bijvoorbeeld) ook maar voor 100% kan worden afgetrokken. Daar zit dus weinig incentive om voor puur elektrisch te gaan. Het fiscaal regime moet dringend meer in het voordeel van een pure BEV.

Bij wijze van voorbeeld, hoe fake die PHEV’s zijn. Als zelfs autorecensenten het moeten vaststellen👇

En wat voor de particulier? Niets, nada, noppes. Voor de particulier is er niets voorzien. Buiten de aalmoes van gratis autobelasting, zowel bij inschrijving als bij jaarlijkse wegentaks. Maar dat zal dus amper de meerprijs van een elektrische auto verzachten. Is mooi meegenomen, maar zeker geen bepalende factor. De particulier die vandaag een elektrische auto aanschaft zal dat sowieso doen vanuit een persoonlijke overtuiging, nooit vanuit rationele of economische overwegingen. En dat is waar de overheid zou moeten tussenkomen.

Maar, de subsidie die er ooit was is sinds 2020 afgeschaft. En dat terwijl in de omliggende landen er wél fors (en met succes) geïnvesteerd wordt in een échte elektrificatie van het wagenpark.

Start met subsidiëren!

Om echte groei en een echte verschuiving richting échte elektrische voertuigen te te realiseren is het nodig dat de overheid op korte termijn de subsidie terug invoert. Met de nadruk op de kleine en middenklasse auto.

Op zich verkoopt een BEV zichzelf. Iedereen (86%) die er mee gereden heeft, wil niet meer terug overstappen naar een verbrandingsmotor. Dus eens het zieltje gewonnen is, is het een blijver. Een subsidie moet dus dienen om het dubbeltje te doen kantelen. Op die manier is deze subsidie ook geen “one shot” maatregel, het kan eerder gezien worden als een structurele maatregel.

Er is geen nood aan een ingewikkeld systeem met allerlei berekeningssystemen. Gewoon één vast bedrag per aankoop. Waarbij het niet de bedoeling mag zijn om luxe SUV’s of berlines te gaan financieren. Dus hierbij een doordacht voorstel 🤗

  • Geef een vast bedrag, ongeacht de kostprijs
    • Bijvoorbeeld 3 à 4 000 euro (zelfde bedrag als in 🇳🇱)
    • Dat heeft als voordeel dat een goedkope auto verhoudingsgewijs meer subsidie ontvangt
  • Voorzie een maximum aankoopbedrag
    • Bijvoorbeeld 40.000 euro (of 45.000?)
  • Stel limieten en voorzie een uitdoofscenario (met rechtszekerheid)
    • Wie een Tesla, Polestar of Mercedes kan of wil betalen, kan ook zonder subsidie.

Als we het nu concreet maken:

Volgens https://ev-database.nl komen op die manier (max 40.000 euro) al 39 modellen aanmerking voor subsidie. Mocht het maximum op 45.000 worden gebracht komen er nog 10 modellen bij. Hieronder enkele voorbeelden, met al realistisch bereik tot 350 km.

De goedkoopste zal de DACIA Spring worden. Die zou dan na subsidie nog zo’n 13 à 14.000 euro kosten.
BEV met hoogste bereik in de klasse onder de 40.000 euro

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak je website op WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: