Laden? Wie gaat dat betalen?

Zoals in mijn vorige post snel theoretisch uitgerekend zou ik jaarlijks zo een 1000 euro winst kunnen maken op mijn “brandstof” indien ik overschakel op een zuinige EV. Wat nu juist een zuinige EV is? Daar wil ik later nog wel eens op terugkomen, maar ik ga hier uit van 15 kWh per 100 km, en een jaartotaal van 15.000 km. In deze post gaat het dus zuiver om het laden zelf, de laadopties en het effect op het kostenplaatje. Ik zal het nu al verklappen: 1000 euro winst ga ik niet halen.

Qua laadopties kan je ofwel thuis laden, ofwel publiek laden. En dat publiek laden kan je ook nog eens opdelen in “normaal” laden en “snel” laden. En zoals alles in het leven, komt dat met een prijs. En dat heb ik voor mijn situatie even opgelijst.

Thuis laden: 6 à 700 euro per jaar

Met onze zonnepanelen op het dak en onze geothermische warmtepomp als grootverbruiker draaien wij al jaren break-even als het gaat om opbrengst/verbruik. Leve de terugdraaiende teller. Ik betaal dus ook al jaren amper elektriciteitskosten. Wij zijn klant geworden bij ENECO omwille van de groene stroom. Via www.mijngroenestroom.be bleek ENECO (in 2017) immers één van de best scorende aanbieders in 🇧🇪. Alleen heb ik nu gemerkt dat die groene status van ENECO een serieuze knauw heeft gekregen. Dus misschien nuttig om bij de overstap naar een Elektrisch Voertuig (EV) ook zeker een overstap te overwegen naar een andere (groenere) aanbieder? Lid worden van een coöperatieve biedt hier misschien een oplossing?

Ik heb dus in mijn persoonlijke situatie weinig referentie om een eenheidsprijs van elektriciteit te bepalen. Voor de jaren dat ik toch een heel beperkt verbruik heb, zoals afgelopen jaar (zie overzicht hieronder) is de prijs per KWh natuurlijk extreem hoog en helemaal niet representatief omdat vooral de vaste kosten flink doortellen.

Mijn meest recente afrekening…

Gezien ik zo een 15000 km per jaar zal rijden, en toch de ambitie heb om vooral thuis te laden, ga ik moeten rekening houden met een bijkomend verbruik van zo’n 2500 KWh per jaar. Dat is dan 2250 KWh voor de gereden kilometers, plus een laadverlies van zo’n 10%.

Een prognose via mijn energie leert mij dat ik een energiefactuur mag verwachten tussen de 565 en 700 euro. Ik heb een enkelvoudige teller dus zal nooit echt het bodemtarief bereiken.

Dat betekent voor mij dat puur thuisladen tussen 0,22€ en 0,28€ per KWh zal kosten. Per 100km met een zuinige EV kost dit dus tussen de 3,3€ en 4,2€.

Natuurlijk kan niet iedereen (altijd) thuis laden. Is er dan veel prijsverschil met publieke laadpalen?

Publiek laden: 1000 euro per jaar

Publiek laden kan een ingewikkeld verhaal worden. De paal is immers eigendom van een CPO (Charge Point Operator). terwijl je uw elektriciteit vaak afrekent met de MSP (Mobility Service Provider oftewel de uitgever van je laadpas), MSP’s kunnen sterk in kosten variëren, en dit heeft uiteraard invloed op de prijs. Maar voor deze oefening gaan we het simpel houden. We gaan er van uit dat we maar bij één CPO/MSP laden, en dat aan het meest voordelige tarief.

Voor Vlaanderen zijn dat de laadpalen van Allego die zij in opdracht van netbeheerder Fluvius uitrollen. Het gaat ondertussen om ruim 3.000 openbare laadpunten, en dus de grootste aanbieder van openbare laadinfrastructuur in België. Herkenbaar aan de grijze palen die hieronder staan afgebeeld.

De goedkoopste manier om aan deze palen te “tanken” is via de SMOOV app. Het tarief is dan 0,39€/kWh. Dus mocht ik mijn 2500 kWh alleen maar publiek gaan tanken dan kom ik aan een jaarlijkse kost van 975€. Uiteraard is dit voor mij een eerder theoretische oefening, maar voor wie thuis (of op het werk) geen laadplek heeft kan dit wel richtinggevend zijn.

Er zijn uiteraard nog goedkopere oplossingen. Aan de laadpalen van DATS24 (Colruyt) kan je “tanken” aan 0,25€/kWh, mits een maandelijks “abonnement” van 1 euro. Dus puur tanken bij Colruyt zou mij 625€ + 12 euro abonnement kosten. Maar dan moet je natuurlijk zo een Colruyt in de buurt hebben, én laden lukt enkel tijdens de openingsuren van de winkel. Dus dit is misschien goedkoper, maar zeker niet praktisch. Net zoals het ook weinig praktisch is om “gratis” te tanken aan de laadpalen van Lidl of Ikea, tenzij die winkels echt dicht in de buurt liggen.

Hét grote voordeel van publiek laden is uiteraard de snelheid van laden. Hoe snel dit kan, hangt van een aantal factoren af (uw auto, de paal en de kabel om er drie te noemen), én als je thuis beschikt over een eigen laadpaal valt dit argument (soms) (deels) weg. Behalve wanneer je spreekt van snelladen. Dat werkt met gelijkstroom (DC) en die ga je thuis niet uit het stopcontact trekken.

Publiek snelladen: 1725 euro per jaar

In mijn theoretische voorbeeld dat je alle ladingen via een snellader zou doen kan je ook terecht bij een snellader, bijvoorbeeld op snelwegparkings. Alleen betaal je dan fors voor je (snelle) stroom: voor Allego snelladers is dit 0,69€ kWh. Op jaarbasis zou ik dan 1725 euro kwijt zijn, en dus meer dan ik nu betaal aan benzine voor mijn Tucson. In realiteit gaat natuurlijk niemand uitsluitend snelladen. Al was het maar om de batterij niet steeds tot het uiterste te drijven.

Uitzondering op het duurdere snelladen is trouwens het hierboven al vermelde gratis laden bij Lidl. Dat kan daar aan een DC-lader van 50kW. Wat een mooie snelheid is om tijdens het winkelen de “bak vol te gooien”. Hier kom ik in een volgende post nog op terug.

Conclusie, 15.000 elektrische kilometer:

Thuis laden:

650€

Publiek laden:

1000€

Snel laden:

1725€

Elektrisch rijden is per gereden kilometer uiteraard altijd goedkoper dan benzine rijden. En net zoals thuis pasta koken ook goedkoper is dan afhaal (publiek laden) of naar een Italiaans restaurant gaan (snel laden) , is het verschil toch niet extreem. In mijn geval zit er zo’n 300 euro verschil tussen altijd thuis laden en altijd publiek laden. Als ik thuis zou laden en tegelijkertijd ook nog een laadpaal (van bvb 1500€) zou laten installeren. Dan zou ik pas na 5 jaar profijt hebben van enkel maar thuis te laden. Uiteraard is elke situatie anders en (bijna) niemand zal in zulke extremen laden. Ik heb het in deze post ook enkel over het prijs-element. Snelheid van laden is ook belangrijke variabele. Maar daar kom ik ook nog op terug.

Nog even dit… Voor deze rekenoefening heb ik mij deels laten inspireren door onderstaande website, met heel wat nieuws over elektrisch rijden, autodelen en de toekomst van mobiliteit. Klik op de groene knop voor een bezoekje aan E-GEAR, toch wel één van de 🇧🇪 referenties.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak je eigen website aan bij WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: